Logo Stiel
Industrieel Erfgoed in Leiden

STIEL

STIELZ 2013 - nummer 2 - juni

stielz2013 2STIELZ 2013 - nummer 2 - juni

Inhoud van dit nummer:
pagina 3   Leiden koestert erfgoed
pagina 5   Column Henk Budel
pagina 6   Het einde van het wagenmakersmuseum
pagina 7   De historie van de "Fransche Kroon"
pagina 11   Rubriek Monument: Monumentaal kantoorgebouw in Breda
pagina 14   Werelderfgoed
pagina 16   Gevelsteen als erfgoed
pagina 18   Stichting Tekend aan de Wand

Redactioneel
Citymarketing

Er komt een nieuwe Erfgoednota van wethouder Jan-Jaap de Haan. In dat kaderlopen veel vrijwilligers mee in het traject Erfgoed Ontmoet. Daarmee verzekert Jan-Jaap zich van, wat hij noemde, een “leger aan adviseurs dat ook nog eens niets kost”. Een goede methode om de “kosten externe inhuur”, een begrotingspost die jaar op jaar wordt overschreden, toch te drukken. Dat er ook nog draagvlak wordt gecreëerd, is waarschijnlijk de reden van het project. We zijn nu twee keer bijeengekomen in Nieuwe Energie en vele ideeën zijn de revue al gepasseerd. Het gaat vooral om wat we met het Erfgoed doen. Het enthousiasme is groot en het belooft ook een stap voorwaarts te worden.

Voor de tweede bijeenkomst heb ik me opgegeven voor de werkgroep die ook de citymarketing behandelt: hoe krijgen we de stad verkocht aan het grote publiek. Het is een onderwerp dat me altijd al heeft beziggehouden en samen met collega-raadslid Robert Barendse lanceerde ik in 2000 het begrip “weekendje Leiden”, wat overigens nooit is aangeslagen. Ook nu denken we met ons allen
mee vanuit de insteek dat het overvloedig aanwezige Erfgoed de goudmijn is die Leiden heet. Waarom kunnen we ons zo slecht verkopen?

Ik ontvang bij die bijeenkomst de brochure Ontdek Leiden, die Leiden Marketing samen met National Geographic Channel heeft gemaakt. Ik verwonder me over deze samenwerking, maar voel ook wel trots op mijn stad dat die samenwerking is gezocht. OK, de kop “Varen in de historische binnenstad” doet met de nu actuele “wateroorlog” wat cynisch aan, maar de inhoud verleidt absoluut. Een kleine domper is wel dat ik dezelfde dag ’s avonds een debat mag leiden in Dordrecht en als dank de brochure “Dordrecht, Cultuurstad aan het water” meekrijg, ook een samenwerking met National Geographic. Ook hier verleidt de brochure de lezer. Dordrecht is ook een prachtige stad, maar is nog onbekender dan Leiden.

Ja, hoe verkopen we de stad? Een uitstapje naar Groningen een week later levert het boekje “Literaire wandeling Groningen” op. En onderaan op het voorblad staat gedrukt “met wandelroutes inclusief Haren”. Moeten we misschien ook een feestje organiseren om veel publiek te trekken? Vind ik een goed idee. Maar niet op het water, want dat schijnt volgens sommigen niet meer te mogen. Citymarketing is een moeilijk vak, vooral als de ambitie in de stad zelf deels ontbreekt

Gerard van Hees

Leiden koestert zijn erfgoed
Wethouder Jan-Jaap de Haan gaf in maart jl. de aftrap voor het gesprek over de nieuwe erfgoednota tijdens een drukbezochte bijeenkomst. Het gaat erom de kansen en kwaliteiten van het erfgoed in Leiden te benutten. Voor het gesprek met betrokkenen zijn drie hoofdthema’s vastgesteld..

Het einde van het wagenmakersmuseum
Met het Wagenmakersmuseum aan de Oude Varkenmarkt in Leiden is het gedaan. Het pand, eigendom van de gemeente Leiden, zal worden verkocht. Het moet per l juli leeg zijn. Wat er met de collectie gaat gebeuren, is nog onduidelijk.

De historie van de Fransche Kroon
De tekst van een oud boekje over de zo bekende distilleerderij

Monumentaal kantoorgebouw in Breda
Een van de mooiste – en best bewaard gebleven – historische kantoorgebouwen van ons land staat in Breda. Het is het kantoorgebouw van de vroegere brouwerij De Drie Hoefijzers, daterend van het eind van de jaren twintig van de vorige eeuw.

 

© Stichting Industrieel Erfgoed Leiden